Bijzonder arrangement
Incento BV, gespecialiseerd in bijzondere treinreizen, biedt een 8-daagse reis (7 nachten) van Luzern naar Zermatt met o.a. de historische Wilhelm Tell-raderboot en de treinen Wilhelm Tell Express, Bernina Express en Glacier Express. Arrangement geldig tot en met 20 oktober a.s. (laatste reisdag). Vertrek: dagelijks. Voor meer informatie: info@incento.nl. Een rechtstreekse verwijzing naar dit arrangement vindt u onder Links onder aan dit verhaal.Routekaart Glacier Express

Glacier Express – Bernina Express

De mooiste treintrajecten van Zwitserland

Stel je voor: een modelspoorbaan van reusachtige afmetingen compleet met heuvels en bergen, bossen, rustieke boerderijen, idyllische dorpjes, grazend vee, donderende watervallen en vuurrode treinen die tussen dat alles heen en weer rijden. Waar vind je dat? In het kanton Graubünden in het zuidoosten van Zwitserland. Dit is het thuisland van de spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (RhB). Voor de mooiste trajecten en de comfortabelste manier om ze te verkennen moet je zijn bij de Glacier Express en de Bernina Express.

Tandraderen en keerlussen

Een schilderachtig gebied? Noem het gerust spectaculair. De droom van elke liefhebber van indrukwekkende natuur, gevarieerd landschap en bijzondere treinen. De Rhätische Bahn exploiteert diverse lijnen, maar is vooral bekend vanwege zijn twee paradepaardjes: de Glacier Express en de Bernina Express. De Glacier Express, die rijdt tussen St.Moritz op 1775 meter hoogte in het kanton Graubünden en Zermatt op 1604 meter in Wallis, is een begrip in Zwitserland en ver daarbuiten. In het zomerseizoen rijdt hij viermaal per dag en 's winters eenmaal per dag in elke richting. Dat betekent 7,5 uur genieten van sterk wisselende landschappen met dichte bossen en besneeuwde bergtoppen, ruige ravijnen, idyllische alpenweiden, verstilde dorpjes en historische steden zoals Chur en Brig. Onderweg moeten er grote hoogteverschillen worden overwonnen; de locomotief die de Glacier Express voorttrekt is daarom uitgerust met een tandradinstallatie. Steilste stuk op de route is dat tussen Stalden en Zermatt: 12,5 % oftewel 125 meter op 1 kilometer. Behalve van tandrad wordt er gebruik gemaakt van keerlussen en -tunnels om hoogteverschillen te overbruggen.

Grote vensters
Onderweg wachten de reizigers tal van verrassingen zoals de Oberalppas op 2033 meter, het hoogste punt in de route, de canyons die Rijn en Rhône in het oeroude gesteente hebben uitgesleten, de spectaculaire Furka Basistunnel, het beroemde, 64 meter hoge Landwasser-viaduct en de samenvloeiing van de beide Rijn-armen bij Reichenau. En niet te vergeten machtige bergtoppen als de Dom, de Weisshorn en de 4478 meter hoge Matterhorn hoog boven Zermatt. Als passagier heb je een goed zicht op dit alles, want de panoramarijtuigen hebben grote vensters die tot in het dak reiken, zodat je ook kunt waarnemen wat zich hoog boven je afspeelt. Drankjes worden op verzoek geserveerd en je kunt aan boord de lunch gebruiken. Tijdens de rit wordt uitleg gegeven over de omgeving. Na 7,5 uur rijden door een uiterst fotogeniek deel van Zwitserland wacht gemoedelijk Zermatt of mondain St.Moritz, afhankelijk van de gekozen rijrichting

Trein in de hoofdstraat
De spoorlijn tussen St.Moritz en het Italiaanse Tirano is het domein van het tweede paradepaard van de Rhätische Bahn: de Bernina Express. Deze lijn is zonder meer een wonder van spoorwegbouw. De rit vanuit Chur over de 144 kilometer lange lijn duurt weliswaar maar een paar uur, maar het aantal hoogtepunten is groot en indrukwekkend. Ook hier wordt het Landwasserviaduct gepasseerd en het fantastische netwerk van keerlussen tussen Bergün en Preda, maar er zijn ook de bergwouden boven het ongerepte Albula-dal, de gletsjers van Morteratsch en het Berninamassief, het schitterende uitzicht op Alp Grüm, het unieke cirkelviaduct bij Brusio. Hoogste punt in de lijn is het Ospizio Bernina op 2250 meter. Onderweg naar Italië doorkruist de Bernina Express enkele dorpen zoals San Antonio en Le Prese. Dat gebeurt letterlijk; de trein rijdt er door de hoofdstraat. Net als trouwens in Tirano, waar op het drukke plein bij de campanile het verkeer even moet inhouden voor de rode trein uit de bergen. In tegenstelling tot de Glacier Express bedient de Bernina Express zich niet van tandraderen; alle hoogteverschillen worden met behulp van keerlussen en -tunnels overwonnen.

Links
www.treinreizeninzwitserland.nl
www.myswitzerland.com